Module 3 – Hondenfitness Sportcoach

🟣 Module 3 – Hondenfitness Sportcoach

📘Theorie 📗Praktijk 🎯Leerdoelen
Dag 1
Docent: Inge Dillen · 9:00 – 16:30

📘 Voormiddag – Theorie

Thema: Sportfysiologie & sportgerichte trainingsopbouw

  • Wat maakt van de hond een betere atleet dan de mens – en hoe maken we hem nóg beter?
    • Anatomische en fysiologische troeven van de hond als atleet
    • Spiervezeltypes en hun rol in explosieve kracht, snelheid en uithouding
    • Energievoorziening: aerobe versus anaerobe training
    • Cardiovasculaire en respiratoire efficiëntie
    • Neuromusculaire coördinatie en proprioceptie – de basis van controle en precisie
  • Analyse per sportdiscipline:
    • Agility, flyball, canicross,bikejöring, frisbee, obedience, dock diving, jacht, coursing, hoopers,dogdance, speuren, IPO,…
    • Typische bewegingspatronen en dominante spiergroepen
    • Blessuregevoelige zones en compenserende bewegingen
  • Vertaling naar trainingsdoelen:
    • Kracht, snelheid, stabiliteit, explosie, uithouding
    • Sportspecifieke accenten per discipline
  • Sportgerichte trainingsopbouw:
    • Periodisering: basis, opbouw, piek, herstel
    • Warming-up, kern, cooling-down en herstel integreren
    • Rust, variatie en regeneratie als onderdeel van prestatie

🎯 Leerdoelen

  • Inzicht verwerven in de fysiologische basis van sportprestaties bij honden
  • Sportbelasting kunnen analyseren per discipline
  • Een fitnessplan leren afstemmen op sport, individu en doel

📗 Namiddag - Praktijk

Thema: High-drive honden & plyometrische training

  • High-drive honden:
    • Omgaan met focus en impulscontrole
    • Creëren van rustmomenten in intensieve trainingen
    • Gebruik van mentale en fysieke activatie vóór training
  • Plyometrische oefeningen:
    • Principes van explosieve training (kracht → snelheid)
    • Veiligheidsvoorwaarden: opbouw, landing, herstel
    • Lage-impact varianten (beginnersniveau) en progressie
    • Integratie in sportgerichte programma’s
  • Praktische oefenreeksen: combinaties van stabiliteit, kracht en explosie

🎯 Leerdoelen

  • High-drive honden efficiënt en veilig leren begeleiden
  • Plyometrische oefeningen correct aanleren en uitvoeren
  • Training aanpassen aan niveau en herstelcapaciteit
  • Combineren van explosieve en gecontroleerde bewegingen
Dag 2
Docenten: Lara Pacquée/Inge Dillen . 9:00 – 16:30

📘 Voormiddag – Theorie

Thema: Spierfunctie, kinematica & biomechanica

  • Spiergroepen per functie – verdieping (kinematica advanced):
    • Functionele ketens: voorhand, achterhand en core
    • Synergisten en antagonisten bij sportbewegingen
    • Dynamische stabiliteit versus krachtproductie
  • Biomechanica:
    • Invloed van bouw, verhoudingen en hoekingen op bewegingskwaliteit
    • Krachtlijnen, hefboomwerking en energie-efficiëntie in beweging
    • Effect op snelheid, sprongkracht, wendbaarheid en uithouding
    • Vergelijking van verschillende bouwtypes (agility-, canicross-, werkhonden, …)
  • Blessuregevoeligheid:
    • Invloed van de bouw van de hond en soort sport op blessuregevoeligheid
    • Hoe biomechanische afwijkingen leiden tot compensatie en overbelasting
    • Typische patronen herkennen en wat ze zouden kunnen betekenen

📗 Namiddag – Praktijk en toepassing

Thema: Observatie, analyse & sportprestatie

  • Bewegingsanalyse in de praktijk:
    • Video’s en live-observatie van verschillende sporthonden
    • Herkennen van asymmetrie, krachtverdeling, efficiëntie
    • Relatie tussen bouw en sportprestatie (kort versus lang lichaam, hoeking, borstbreedte, …)
  • Casussen en discussies:
    • Analyse van honden met verschillende bouwtypes en prestatieniveaus
    • Bespreking van training en oefenkeuze op basis van biomechanische sterktes en zwaktes
  • Integratie:
    • Link leggen met blessurepreventie en oefenprogramma’s
    • Vooruitblik naar dag 3 (sportblessures en ouder wordende hond)

🎯 Leerdoelen

  • Diepgaand inzicht in hoe anatomie en biomechanica samen beweging en prestatie bepalen
  • Leren analyseren van honden in functie van hun sport
  • Blessurerisico’s vroegtijdig herkennen via observatie en bouwanalyse
  • Inzicht krijgen in hoe oefenkeuze kan compenseren of ondersteunen
Dag 3
Docenten: Lara Pacquée (VM), Inge Dillen (NM) · 9:00 – 16:30

📘 Voormiddag – Theorie

Thema: Sportblessures, risicofactoren & ouder wordende hond

  • Veel voorkomende sportblessures:
    • Blessuregevoelige zones per discipline (carpus bij flyball, nek bij pakwerk, achterhand bij canicross, …)
    • Acute vs. chronische letsels
    • Compensatiepatronen en subtiele signalen in beweging
  • Leeftijdsgebonden veranderingen:
    • Verminderde spiermassa, gewrichtsstijfheid, vermoeidheid
    • Aanpassen van trainingsintensiteit en hersteltijd
    • Behoud van levenskwaliteit via gecontroleerde beweging
  • Supplementen:
    • Overzicht van vaak gebruikte supplementen (glucosamine, omega-3, groenlipmossel, collageen, antioxidanten)
    • Wanneer nuttig, waar op letten, beperkingen en verwachtingen

🎯 Leerdoelen

  • Blessuregevoelige zones herkennen per sportdiscipline
  • Leren omgaan met fysieke beperkingen bij oudere honden
  • Inzicht verwerven in het gebruik van supplementen bij sport en herstel
  • Preventief denken bij trainingsopbouw en onderhoud

📗 Namiddag – Praktijk

Thema: Sportspecifieke warming-up & cooling-down + praktische toepassing

  • Opbouw van WU en CD per sportdiscipline
    • Agility, flyball, canicross, dock diving, obedience …
  • Gericht activeren van relevante spiergroepen en bewegingspatronen
  • Afkoeling en herstel: lage intensiteitsoefeningen, stretching
  • Integratie in trainingsprogramma’s en wedstrijdvoorbereiding
  • Casussen en aanpassing aan individuele honden
  • Praktijk wordt aangepast aan de voortgang van studenten en honden

🎯Leerdoelen

  • Sportspecifieke WU en CD kunnen opstellen en begeleiden
  • Herstel en preventie integraal in sporttraining leren inbouwen
  • Toepassing afstemmen op niveau en discipline
Dag 4
Docenten: Lara Pacquée (VM), Inge Dillen (NM) · 9:00 – 16:30

📘 Voormiddag – Theorie

Thema: Pathofysiologie & klinisch redeneren – herkennen en doorverwijzen

  • Belangrijkste orthopedische en neurologische aandoeningen (kort overzicht):
    • Groei- en ontwikkelingsproblemen
    • Artrose en degeneratieve gewrichtsaandoeningen
    • Kruisbandruptuur
    • Patella luxatie
    • Spier- en peesproblemen
    • Heupdysplasie (HD)
    • Discushernia en wervelkolomproblemen
  • Impact op training en belastbaarheid:
    • Hoe en wanneer terug trainen
    • Rol fysiotherapeut vs. Fitness coach
    • Do’s & don’ts per aandoening
    • Het belang van herstel en progressieve revalidatie
  • Problemen herkennen en wanneer doorsturen:
    • Grenzen van de eigen rol als coach
    • Rode vlaggen: acute pijn, plotse kreupelheid, neurologische signalen
    • Communicatie met dierenarts of fysiotherapeut
  • Casussen & klinische voorbeelden

🎯 Leerdoelen

  • Leren herkennen van afwijkende beweging of houding
  • Begrijpen hoe orthopedische en neurologische aandoeningen de training beïnvloeden
  • Weten wanneer en hoe correct door te verwijzen naar medische professionals

📗 Namiddag - Praktijk

Thema: Circuit- en groepstraining voor sporthonden

  • Van individuele observatie naar groepsdynamiek:
    • Aandachtspunten bij groepsopstellingen: veiligheid, motivatie, rustmomenten
  • Circuittraining voor sporthonden:
    • Opbouw van circuits gericht op kracht, stabiliteit, explosie en coördinatie
    • Structuur, duur en progressie van de oefenstations
  • Tabata-training & intervalvarianten:
    • Opbouw van korte, intensieve reeksen met gecontroleerde rust
    • Aanpassen van duur, intensiteit en oefenkeuze aan hond en doel
    • Combineren van kracht, snelheid en focus in één sessie
  • Groepstraining begeleiden:
    • Motivatie en focus behouden bij meerdere honden
    • Gebruik van observatievaardigheden om houdingen en uitvoering snel te beoordelen
    • Veiligheid, afstand en prikkelbeheer in groep
  • Casussen en praktijkvoorbeelden:
    • Voorbeelden van circuits voor agility-, flyball- en canicrosshonden
    • Analyse van trainingsfouten en aanpassingen
  • Praktijk wordt aangepast aan niveau, voortgang en beschikbare cases

🎯 Leerdoelen

  • Circuit- en Tabata-training veilig en efficiënt leren toepassen bij sporthonden
  • Groepstrainingen kunnen plannen en begeleiden met aandacht voor veiligheid en motivatie
  • Observatievaardigheden gebruiken om uitvoering en houding bij te sturen
  • Weten hoe intensiteit, duur en herstelmomenten te regelen binnen sportgerichte sessies
Dag 5 – Integratie & Casussen
Docent: Inge Dillen · Tijd: 9:00 – 16:30

📗 Volledige dag - Praktijk

Thema: Integratie van kennis & voorbereiding eindopdracht

  • Casusgericht werken:
    • Studenten werken individueel of in duo’s aan één hond (reële of meegebrachte cases)
    • Analyse van sportdiscipline, trainingsdoel en fysieke aandachtspunten
    • Opstellen van een volledig fitnessplan: doel, opbouw, frequentie, progressie
  • Observatie en bijsturing:
    • Bewegingsevaluatie: symmetrie, houding, uitvoering
    • Aanpassen van oefeningen op basis van observatie
    • Begeleiding bij high-drive honden of honden met beperkte belastbaarheid
  • Integratie van alle modules:
    • Toepassen van anatomie, fysiologie, trainingsprincipes en sport-specifieke kennis
    • Oefeningen combineren in logische circuits of sportspecifieke programma’s

🎯 Leerdoelen praktijk

  • Zelfstandig een volledig fitnessprogramma kunnen ontwerpen en begeleiden
  • Casussen kunnen analyseren en aangepaste trainingsbeslissingen nemen
  • Integratie van theoretische kennis en praktische uitvoering aantonen
📗Praktijkmomenten: de docenten zullen casussen voorleggen maar de studenten krijgen ook de kans om eigen casussen aan te brengen. Er kan met eigen honden gewerkt worden maar er zullen ook vreemde honden uitgenodigd worden.
📜Na het succesvol doorlopen van deze module en bij een aanwezigheid van alle lessen ontvangt de student een certificaat van deelname.
⚠️ Het curriculum is met zorg samengesteld, maar lichte wijzigingen in inhoud of planning kunnen voorkomen tijdens het verloop van de opleiding (bv. wissels van dagen of gastdocenten). We communiceren dit steeds tijdig.